Herinner jij je het moment nog waarop je ondernemer werd? Een moment waarop je ongetwijfeld vol enthousiasme begon aan jouw ondernemersreis. Waar deze keuze je heen
zou brengen wist je niet, maar dat maakte je niet uit. Jouw plan was om je dromen waar te maken met je bedrijf.
Op de vraag "waarom ben jij ondernemer geworden?" antwoord je waarschijnlijk: voor de vrijheid! Jij wilde geen baan, je niet aan de regels van een baas moeten houden,
goed verdienen en je eigen tijden bepalen. Ondernemer zijn was voor jou de ultieme weg naar vrijheid, alleen hoe heeft dat voor jou uitgepakt?
Struggle zones
Jouw ondernemersreis kun je in verschillende fases (zones) verdelen, zoals je ziet in onderstaande afbeelding. Het toont eveneens de groeipotentie van jouw bedrijf.
Alleen groei is zeker niet gelijk aan vrijheid. Dat hangt er vanaf in welke zone je zit. In "struggle zones" voel jij je eerder gevangen dan vrij en het blijkt
dat je 76% kans hebt om in één van de "struggle zones" vast te zitten.
In dat geval heb je 3 keuzes. Doormodderen, je bedrijf uit deze zone bevrijden of je bedrijf verkopen. Hoewel je bewust nooit voor
de eerste optie zal kiezen is dat toch wat de meeste ondernemers doen. Niet wetende dat er betere alternatieven zijn.
Jouw keuze tussen de laatste 2 opties hangt veelal af van je leeftijd, energie, geld en kennis. Hoewel er natuurlijk altijd een keer het moment komt waarop je afscheid
van je bedrijf neemt. Is het niet vanwege je leeftijd, dan wel om gezondheidsredenen of gewoon omdat je het zat bent en een andere uitdaging zoekt.
Hoe eindigt jouw ondernemersreis?
Je ondernemersreis beginnen is altijd spannend, maar wellicht is het einde nog wel veel spannender. De verkoop van je bedrijf is vaak de meest
belangrijke verkoop van je leven! De opbrengst bepaalt veelal hoe jij er de rest van je leven financieel bij zit.
Op zo'n moment is het van groot belang om de juiste keuzes te maken, zodat je jouw financiële toekomst zeker kan stellen. De praktijk leert echter dat veel ondernemers op
dit cruciale moment de plank volledig misslaan. Jaarlijks zijn er namelijk meer dan 100.000 ondernemers die hun bedrijf beëindigen in plaats van verkopen. Wat natuurlijk
de meest ongunstige manier van bedrijfsbeëindiging is.
Uit onderzoek van de hogeschool van Utrecht blijkt daarnaast dat 34% van deze bedrijven ONNODIG zijn opgeheven. Ze hadden volgens dit onderzoek wel verkocht kunnen
worden, wanneer de ondernemer het anders had aangepakt!
Vervolgens is er de groep ondernemers die hun bedrijf wel kan verkopen, maar zich veel te laat op de verkoop hebben voorbereid. Hierdoor dragen ze uiteindelijk
veel meer belasting over de verkoopwinst af dan noodzakelijk was geweest t.o.v. fiscaal gunstigere constructies.
Als laatste is er de groep ondernemers die wel op tijd zijn gestart met de voorbereidingen, waardoor ze hun bedrijf tegen de gunstigste condities heeft kunnen verkopen.
Echter wanneer wij met deze ondernemers spreken en wat gerichte vragen stellen, dan vragen wij ons af of dit echt de gunstigste conditie was?
75% van de ondernemers heeft namelijk binnen 1 jaar na de verkoop van hun bedrijf spijt. De belangrijkste reden daarvan is dat de verkoop onvoldoende heeft opgebracht
t.o.v. hetgeen ze eigenlijk nodig hadden gehad.
97% Ondernemers doet zichzelf tekort bij verkoop!
Wanneer wij ondernemers vragen hoe zij hun bedrijf uiteindelijk hebben verkocht, dan blijkt dat bijna iedere ondernemer de JACKPOT mist terwijl ze
een winnend lot in handen hadden! In 97% van de gevallen had de verkoopprijs namelijk 50% - 200% hoger kunnen liggen dan hetgeen zij er voor hebben ontvangen!
Hoe zou jij je voelen wanneer je er achter komt dat jij je bedrijf eigenlijk voor een "weggeefprijs" hebt verkocht? Na al het bloed, zweet en tranen dat jij in je bedrijf
hebt gestoken is het jouw goed recht om het maximale er uit te willen halen. En nee, dat heeft absoluut niets te maken met hebzucht.
Wij zijn er van overtuigd dat geld in de handen van de juiste mensen leidt tot een betere wereld. Wanneer jij meer geld te besteden hebt, dan heeft dat een positief
effect op de mensen om jou heen. Je bedrijf te goedkoop verkopen is daarom meer dan alleen jezelf tekort doen.
Alleen waarom is de kans dan toch groot dat jij jezelf tekort doet? De reden is dat jij je vlak voor de verkoop van je bedrijf je niet nog meer werk en stress op
de hals wilt halen om je bedrijf optimaal klaar te maken voor de verkoop. Wat op dit punt van je ondernemersreis op zich wel begrijpelijk is.
Het ontbreekt je waarschijnlijk aan tijd, energie, kennis en ondersteuning om dit te kunnen realiseren. Hoewel er 1001 opleidingen, cursussen, trainingen, coaches en
adviseurs zijn die jou kunnen helpen met het starten en groeien van je bedrijf, is er bijna niemand die jou kan helpen om het maximale uit de meest belangrijke
verkoop van je leven te halen! Gelukkig dat jij in ieder geval onze website hebt gevonden!
Doe jezelf niet tekort en verkoop je bedrijf voor VEEL meer!
De kans dat jij jezelf tekort gaat doen bij de verkoop van je bedrijf is groot. 97% van de ondernemers verkoopt hun bedrijf namelijk niet of voor de helft van de potentiële
waarde en het is onze missie om jou te helpen om de positieve uitzondering op deze groep te worden!
Ons doel is simpel.
Jouw bedrijf binnen 6 maanden vanuit de struggle zone naar de lifestyle zone brengen.