Je bedrijf verkopen kan een overweldigend proces zijn, zeker wanneer je dat nog nooit eerder hebt gedaan. Veel ondernemers zoeken daarom hulp bij het verkopen van hun bedrijf.
Wat 97% van de ondernemers alleen niet weten is dat adviseurs of brokers geen idee hebben hoe zij de werkelijke potentiële waarde uit jouw bedrijf kunnen halen
(meestal 2x zo veel als je huidige waarde), zelfs wanneer ze beloven het maximale uit de verkoop te halen!
De slimste manier om je bedrijf te verkopen is door zeker gebruik te maken van een adviseur of broker, echter pas nadat je de waarde van je bedrijf hebt verdubbeld!
Alleen zo verkoop je jouw bedrijf écht voor de hoogst mogelijke prijs en dat is precies waar wij je graag mee helpen!
Het verkopen van je bedrijf hoeft op zich geen ingewikkeld proces te zijn en daarom hebben wij het voor jou samengevat in 8 eenvoudige stappen (inclusief de manier hoe jij kunt
voorkomen dat je veel geld misloopt bij de verkoop van je bedrijf).
Om jezelf zo goed mogelijk voor te kunnen bereiden op de verkoop van je bedrijf is het belangrijk om te weten waar je precies aandacht aan dient te besteden. Welke aandachtspunten dat
zijn vind je hieronder in de 8 belangrijkste stappen die je doorloopt bij een bedrijf verkopen:
Uit onderzoek van de universiteit van Utrecht blijkt dat 67% van alle bedrijven in Nederland worden opgeheven in plaats van verkocht. Daar kunnen
ongetwijfeld uiteenlopende redenen voor zijn, echter het feit blijft dat slechts 1/3 van alle bedrijven dat te koop staat ook daadwerkelijk wordt verkocht.
De belangrijkste vraag is nu wat maakt een bedrijf (goed) verkoopbaar? Het antwoord zullen we moeten zoeken bij de kopers. Wanneer je weet wat de belangrijkste
redenen zijn waarom een koper een bedrijf koopt of juist niet, dan kun je er voor zorgen dat jouw bedrijf zoveel mogelijk aan de wensen van potentiële kopers
voldoet om de verkoopbaarheid van je bedrijf te verbeteren.
Nu kunnen we moeilijk alle individuele wensen van kopers in kaart gaan brengen. Vanzelfsprekend zijn er een aantal zaken die iedere koper graag terugziet in een bedrijf.
Wanneer jij je er op richt om juist deze zaken op orde te hebben of te verbeteren, dan verbeter je automatisch de verkoopbaarheid van je bedrijf.
Verkoop je een bedrijf of een "baan"?
Het is wellicht een beetje vreemd om het zo te moeten stellen, maar veel kleinere bedrijf zijn eigenlijk geen bedrijf. Ze zijn in het gunstigste geval een
veredelde baan! De reden hiervoor is dat de ondernemer zo betrokken is bij de dagelijkse activiteiten dat het bedrijf niet verder kan draaien wanneer de
ondernemer uit de onderneming stapt.
Een koper zal in dit geval zelf in het bedrijf moeten gaan werken of iemand inhuren die jouw positie kan vervangen. Iets waar de meeste kopers niet echt op zitten
te wachten en wat je bedrijf verkopen veel lastiger maakt. Zelfs wanneer iemand inhuren om jou te vervangen een mogelijkheid is, dan drukken deze kosten
veelal jouw winst.
Stel je bedrijf maakt € 150.000 winst en jij betaalt jezelf € 50.000 salaris. Jouw winst is dan € 100.000. Indien een marktconform salaris van een directeur om jou
te vervangen € 80.000 bedraagt, dan maak je voor de koper ineens € 30.000 minder winst (80K - 50K). De waarde van je bedrijf is hierdoor 20% gedaald!
Vanuit dit oogpunt zijn de best verkoopbare bedrijven, bedrijven waarbij de eigenaar geen actieve rol meer in het bedrijf speelt en die door kunnen draaien,
zelfs wanneer de eigenaar niet aanwezig is. Mocht dat voor jou nog niet het geval zijn, dan is dit een belangrijk aandachtspunt.
Wat is de winstgevendheid en het risico van je bedrijf?
De 2 andere belangrijke zaken waar een koper altijd naar kijkt is de winstgevendheid en het risico van je bedrijf. Je zal begrijpen dat een koper de voorkeur
heeft om een onderneming te kopen dat zoveel mogelijk winst maakt t.o.v. de aankoopprijs. Vandaar dat jouw winstmarge een belangrijke rol speelt bij de aankoopbeslissing.
Daarnaast spelen de risico's die een koper ziet een belangrijke rol bij het verkopen van je bedrijf. De ervaring leert dat veel risico's weggenomen kunnen worden
wanneer je bedrijf financieel heel gezond is. In andere gevallen zal het via de voorwaarden en garanties in het koopcontract worden geregeld.
Onthoud daarom altijd dat een bedrijf verkopen met een kleine winstmarge en een hoog risico extreem lastig zal zijn. Aan de andere kant zal een bedrijf verkopen
met een hoge winstmarge en een laag risico relatief vele malen eenvoudiger zijn.
Ben je benieuwd hoe wij je kunnen helpen om je bedrijf klaar te maken voor een extreem lucratieve verkoop? Vraag dan een Bedrijfswaarde Maximalisator® sessie met ons aan.
Het is natuurlijk leuk dat je met de gedachte speelt om je bedrijf te verkopen, alleen voor welk bedrag? Als eigenaar hecht je natuurlijk veel waarde aan je
eigen bedrijf, alleen is dat ook een realistische waarde die een koper voor je bedrijf zou willen betalen?
De ervaring leert namelijk dat ondernemers de waarde van hun bedrijf nogal eens verkeerd inschatten. Deze inschattingen wijken zowel naar boven als naar beneden
af en dat is op zich ook wel begrijpelijk. Voor het bepalen van de verkoopwaarde van je bedrijf spelen namelijk nogal wat factoren mee.
Een officiële waardebepaling van je bedrijf kan zowel jou als de koper helpen een realistische waarde te bepalen. Alleen zo'n waardebepaling kost al snel een
paar duizend euro. Hoewel een officiële taxatie door een derde partij geloofwaardiger overkomt zijn er natuurlijk veel eenvoudigere en goedkopere methoden om de
waarde van je bedrijf (bij benadering) te kunnen bepalen. Zie onze pagina bedrijf verkopen & waarde.
De waardebepaling van een bedrijf kun je het beste op 1 van de volgende 3 manieren bepalen. Op basis van kosten, marktwaarde of cashflow. De laatste manier is
wellicht de gemakkelijkste en meest gebruikte manier.
Naast cashflow zijn er overigens een aantal factoren waar je rekening mee dient te houden om de waarde van je bedrijf te kunnen bepalen. Bijvoorbeeld je bedrijfsactiva,
eventuele schulden, de prijs van vergelijkbare bedrijven en de trend in jouw sector. Een waarde berekening van je bedrijf is daarom altijd een indicatie van de waarde!
Zelfs wanneer de waarde door een expert is bepaald.
Uiteindelijk is er slechts 1 persoon die de werkelijke waarde van je bedrijf bepaalt ... en dat is de koper!
Mocht je niet tevreden zijn met de huidige waarde van je bedrijf, dan doe je er slim aan om je bedrijf (nog even) niet te verkopen. Zorg er dan eerst voor dat je de
bedrijfswaarde zo snel mogelijk verhoogt.
[TIP] Verhoog je bedrijfswaarde vóór waardebepaling
Wanneer je jouw bedrijf voor de beste prijs wilt verkopen, dan is het belangrijk dat je eerst de waarde van je bedrijf zoveel mogelijk verhoogt vóórdat je een waardebepaling
laat maken. Dat klinkt op zich eenvoudig. De kans is alleen groot dat jij geen idee hebt hoe je dat op korte termijn kunt realiseren. Daarnaast heb je waarschijnlijk ook weinig
zin om op dit moment tijd en energie te steken in het verbeteren van je bedrijf?
Deze, op zich begrijpelijk, instelling is helaas wel de reden dat 97% van de bedrijven verkocht wordt voor een te lage prijs! Gelukkig kun jij er nu nog iets aan veranderen
en kun jij je bedrijf verkopen voor de potentiële waarde die er in zit d.m.v. onze Bedrijfswaarde Maximalisator®. Een exit
strategie die speciaal ontwikkeld is om de waarde van je bedrijf te maximaliseren nog voor je jouw bedrijf te koop aan gaat bieden. Onze meerwaarde kun je zien in de
onderstaande afbeelding.
Nu je een indicatie van de waarde van je bedrijf hebt is de volgende stap er voor zorgen dat je boekhouding op orde is voor de verkoop. Hoewel je boekhouding
slechts een afspiegeling van het verleden is en weinig zegt over het toekomst potentieel van je bedrijf. Het wordt toch door veel mensen in het verkoopproces kritisch bekeken.
Onder meer de koper zelf en zijn accountants, taxateur, bedrijfsmakelaar, advocaten en andere specialisten zullen jouw boekhouding en de verklaringen over je cijfers
kritisch bekijken.
Voor een soepel verkoopproces is het daarom belangrijk om je boekhouding (liefst ruim voor de verkoop) goed voor te bereiden en op te schonen, zodat deze 100% op orde is.
Je wilt namelijk voorkomen dat er fouten of inconsistenties in je boeken zitten die kunnen leiden tot een zogenaamde rode vlag of erger nog tot wantrouwen bij de potentiële kopers.
Een koper kent jouw bedrijf namelijk niet en is daarom altijd op zoek naar een mogelijk "addertje onder het gras". Zelfs wanneer deze er niet zou zijn.
Je boekhouding dient je verkoopverhaal te onderbouwen
Er zal altijd naar jouw boekhouding worden gekeken met de gedachte of ze niet misleid worden en of de cijfers niet proberen iets te verdoezelen? Zeker wanneer er
fouten in je boekhouding zitten. Alles wat je namelijk over je bedrijf vertelt zal immers door je boekhouding onderbouwd moeten kunnen worden.
85% kleine ondernemers doen boekhouding zelf
De meeste kopers willen graag jouw financiële gegevens over de laatste 3 tot 5 jaar inzien. In dit geval gaat het dan om de jaarrekeningen (balans, resultaten- / winst &
verliesrekening en kasstroomoverzicht) en jouw belastingaangiften. Voor veel kleine ondernemers is dat waarschijnlijk een wat lastigere opgave. Uit onderzoek van businessinsider.nl
blijkt namelijk dat 85% van de zzp'ers en kleine ondernemers nog steeds de boekhouding zelf doen. Wanneer jij ook tot deze categorie behoort, dan is het verstandig om ruim
voordat je jouw bedrijf wil gaan verkopen een boekhouder of accountant in te huren.
Daarnaast is het tevens belangrijk om ruim voor de verkoop je manier van boekhouden aan te passen. Veel ondernemers runnen hun bedrijf namelijk vanuit de gedachte om zo min
mogelijk belasting te willen betalen en dat is in jouw huidige situatie natuurlijk prima. Wanneer je echter je bedrijf wilt gaan verkopen, dan is het belangrijk om deze insteek
te veranderen naar zoveel mogelijk winst maken. De waarde van je bedrijf wordt immers bepaald als veelvoud van je winst!
Wanneer je jouw boekhouding tijdig op orde hebt en op deze manier insteekt, dan zal je bedrijf verkopen een stuk gemakkelijker verlopen!
Bij het verkopen van je bedrijf zijn er eigenlijk maar 2 keuzes. Je verkoopt je bedrijf zelf of je gebruikt een bedrijfsmakelaar.
Naar onze mening is het echter in de meeste gevallen geen slimme keuze om je bedrijf zelf te verkopen, tenzij je het bijvoorbeeld verkoopt aan familie. In het overzicht hieronder
hebben wij de voor- en nadelen van je bedrijf verkopen via een makelaar of zelfstandig overzichtelijk voor je op een rijtje gezet.
Het vinden van de juiste koper voor je bedrijf is wellicht iets minder eenvoudig dan je denkt. Het is belangrijk om te weten dat niet iedereen die een bod op je
bedrijf uitbrengt ook daadwerkelijk een legitieme koper is. In sommige gevallen kan er achter een uitgebracht bod een andere motivatie zitten dan het willen kopen
van jouw bedrijf.
Onder normale omstandigheden zou jij een concurrent natuurlijk nooit inzage geven in jouw boekhouding, planning, klanten acquisitie, de dagelijkse gang van zaken binnen
je bedrijf, enzovoort. Echter wanneer jij je bedrijf gaat verkopen, dan verlangen kopers vaak veel van deze informatie alvorens zij een beslissing willen nemen over
een mogelijke aankoop.
Op zich is het heel begrijpelijk dat een koper voldoende informatie nodig heeft om een goede beslissing te kunnen nemen, echter wanneer een concurrent zich voordoet als
potentiële koper, dan is dit een uitgelezen kans om een kijkje in de "keuken" van jouw bedrijf te kunnen krijgen. Wees daarom selectief en geef niet bij de eerste de beste
informatie aanvraag teveel van je bedrijf bloot!
Meer kopers geeft betere verkooppositie
Uiteindelijk heb je natuurlijk maar 1 koper nodig om je bedrijf te kunnen verkopen. Toch is het verstandig om bij aanvang van het verkoopproces er voor te zorgen dat
je meerdere potentiële kopers hebt die interesse in jouw bedrijf hebben.
Meerdere kopers hebben zorgt er voor dat je de onderhandelingen beter naar jouw hand kunt zetten. Hierdoor kun je het uiteindelijke verkoopcontract veel beter aan
laten sluiten bij jouw wensen, dan wanneer je slechts 1 koper hebt. Indien er namelijk maar 1 koper is, dan ben je veel eerder genegen om water bij de wijn te doen.
Het hebben van meerdere kopers heeft dus een gunstig effect op zowel op de voorwaarden van het koopcontract als op de verkoopprijs. Probeer daarom creatief te zijn in
het vinden van potentiële kopers voor je bedrijf.
Waar vind je kopers?
Potentiële kopers voor je bedrijf kun je over het algemeen vinden in één van de volgende 3 groepen:
Zodra je een koper hebt gevonden en jullie samen tot overeenstemming zijn gekomen over de mogelijke overname prijs en de belangrijkste overname voorwaarden, dan zal er
vervolgens een zogenaamde letter of intent (LOI) of niet bindende bieding worden opgemaakt. Hierin worden alle afspraken schriftelijk vastgelegd evenals de eventuele
exclusiviteit die de koper bijna altijd wil hebben.
Na het opstellen van deze overeenkomst volgt het due diligence onderzoek, ook wel DD of boekenonderzoek genoemd. Afhankelijk van de grote en complexiteit van je bedrijf
duurt dit onderzoek vaak 2 tot 6 weken. Deze tijd gebruikt de koper om meer inzicht te krijgen in de gang van zaken binnen jouw bedrijf en uiteraard om jouw claims over de
winstgevendheid verder te kunnen onderzoeken. In het onderzoek willen kopers graag de volgende 7 gebieden in kaart brengen.
Veel ondernemers denken dat de verkoopprijs die zij ontvangen wanneer zij hun bedrijf verkopen het belangrijkste is. Vanzelfsprekend is de prijs van belang, echter de voorwaarden
en vrijwaringen waaronder deze prijs wordt geboden zijn minimaal net zo belangrijk!
De hoogste bieding kan bijvoorbeeld als voorwaarde stellen dat zij het aankoopbedrag over 5 jaar willen uitsmeren, waardoor je bij overdracht slechts 1/5 van de verkoopprijs ontvangt
en daarna jaarlijks elke keer 1/5 deel. Dit brengt voor jou natuurlijk de nodige betalingsrisico's met zich mee. Je wil namelijk voorkomen dat je achter je eigen geld moet aanlopen of
dat je koper binnen korte tijd je bedrijf failliet zou laten gaan, zodat je volledig naar je geld kunt fluiten. Hierdoor kan een koper die een lager bod uitbrengt, maar wel de volledig
koopsom bij overdracht wil betalen ineens veel interessanter zijn.
Daarnaast denken veel ondernemers dat je na het vinden van de juiste koper en het accepteren van het bod de deal snel afgerond kan worden. In theorie zou dat inderdaad kunnen wanneer beide partijen
na het boekenonderzoek het over alle details en voorwaarden snel met elkaar eens zouden zijn.
We kunnen je uit ervaring vertellen dat kopers en verkopers het in de praktijk nooit snel met elkaar eens zullen zijn. Het kan enkele weken tot zelfs vele maanden duren, voordat er
een definitief koopcontact kan worden opgemaakt. Als beide partijen er überhaupt al samen uitkomen. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat onderhandelingen worden afgebroken,
omdat er uiteindelijk geen overeenstemming over het definitieve koopcontract kan worden bereikt.
De voorwaarden waaronder de koop doorgang zal vinden zijn vaak al (deels) in de letter of intent (LOI) of het voorlopige koopcontract vastgelegd. De garanties die je dient af te geven
en de zaken waar jij de koper voor vrijwaard leiden nogal eens tot discussies en aanpassingen van het contract.
Ervaring met bedrijfsoverdracht is belangrijk
Indien jouw eigen jurist of advocaat geen ervaring heeft met bedrijfsoverdrachten, dan is het ten zeerste af te raden om deze in te schakelen! Evenals het zelf opstellen van een
verkoopcontact, de voorwaarden en/of vrijwaringen. De kans is hierdoor heel groot dat je essentiële zaken mist of verkeerd omschrijft, waardoor jouw rechtspositie kwetsbaar wordt indien
er zich een gebeurtenis voordoet die de koper vervolgens op jou probeert te verhalen.
In de meeste gevallen wil de koper sowieso de eerste overeenkomst zelf aanleveren, maar laat je in alle gevallen alsjeblieft bijstaan door iemand die ervaring heeft met bedrijfsovernames.
Natuurlijk zijn de voorwaarden, garanties en vrijwaringen belangrijk, echter de formulering van deze zaken is wellicht nog belangrijker. Het kan de deal maken of breken en voorkomen dat
je door geschillen achteraf in de rechtszaal beland.
Vanzelfsprekend is het daadwerkelijk je bedrijf verkopen de laatste stap in het gehele proces. Dat ligt echter anders wanneer je jouw bedrijf voor de hoogst mogelijke prijs wil verkopen.
Het voor de hoogste prijs verkopen heeft overigens niets te maken met gewoon meer vragen voor je bedrijf en dan kijken of er een koper is die je bedrijf hier voor wil kopen. Nee, om de hoogste
prijs te ontvangen dien je een proces te doorlopen dat er voor zorgt dat de waarde van je bedrijf stijgt en het voor zowel jou als voor potentiële kopers ook daadwerkelijk meer
waard wordt.
Dit heeft overigens niets met hebzucht te maken. Het is gewoon je goed recht om na alle jaren hard werken de waarde voor je bedrijf te ontvangen die je verdiend! Om eerlijk te zijn
kennen wij weinig ondernemers die graag honderd duizenden tot wel miljoenen euro's op tafel willen laten liggen. Zeker wanneer de waarde allang in je bedrijf aanwezig is, maar jij alleen
zelf de mogelijkheid niet ziet om deze er uit te halen.
Slecht verkoopbaar door te lage omzet
Sommige bedrijven zijn vanwege hun "lage" omzet en winst simpelweg slecht of zelfs niet verkoopbaar. In dit geval is een hogere verkoopprijs gewoon noodzakelijk om je bedrijf überhaupt te
kunnen verkopen. De kopers die voldoende geld te besteden hebben zijn namelijk vaak pas geïnteresseerd in bedrijven die boven een bepaalde omzet en winst uitkomen. Zelfs wanneer dit niet
het geval zou zijn, dan is de extra verkoopopbrengst altijd handig voor een beter pensioen of andere zaken die je graag nog zou willen doen.
Het proces dat wij daar voor hebben ontwikkeld heet de Bedrijfswaarde Maximalisator®. Gebaseerd op een 9 stappenplan is dit het maatwerk proces dat de waarde van je bedrijf binnen 6
maanden verdubbeld. Middels beproefde financial - en business engineering strategieën helpen wij jou om, waarschijnlijk de grootste verkoop van je leven, ook meteen de meest lucratieve
te laten zijn.
Helaas hebben de meeste ondernemers geen idee dat deze mogelijkheid er is, waardoor zij een enorme potentiële waarde bij verkoop in hun bedrijf laten zitten. Voor jou is het gelukkig nog niet
te laat. Wanneer jij nog in de oriënterende fase zit en er over nadenkt om je bedrijf binnenkort te gaan verkopen, dan kunnen wij je helpen. Om de hoogste prijs voor je bedrijf te kunnen
ontvangen dien je wel 6 maanden vóór aanvang van het verkoopproces te beginnen met onze Bedrijfswaarde Maximalisator®.
Wanneer je serieus geïnteresseerd bent om je bedrijf te verkopen voor de maximale prijs te verkopen om zo je financiële toekomst veilig te stellen, dan ben je bij Simpel Succesvol aan het juiste adres! Boek vandaag nog een sessie om samen met ons jouw persoonlijke Bedrijfswaarde Maximalisator® plan te maken, zodat zij je bedrijf snel voor de hoogste prijs kunt verkopen.