Bedrijf verkopen? Hoe Pak Je Dat Slim Aan?

Je bedrijf verkopen kan een overweldigend proces zijn, zeker wanneer je dat nog nooit eerder hebt gedaan. Veel ondernemers zoeken daarom hulp bij het verkopen van hun bedrijf.

Wat 97% van de ondernemers alleen niet weten is dat adviseurs of brokers geen idee hebben hoe zij de werkelijke potentiële waarde uit jouw bedrijf kunnen halen (meestal 2x zo veel als je huidige waarde), zelfs wanneer ze beloven het maximale uit de verkoop te halen!

De slimste manier om je bedrijf te verkopen is door zeker gebruik te maken van een adviseur of broker, echter pas nadat je de waarde van je bedrijf hebt verdubbeld! Alleen zo verkoop je jouw bedrijf écht voor de hoogst mogelijke prijs en dat is precies waar wij je graag mee helpen!

Je bedrijf verkopen. Het verkoopproces in 8 stappen!

Het verkopen van je bedrijf hoeft op zich geen ingewikkeld proces te zijn en daarom hebben wij het voor jou samengevat in 8 eenvoudige stappen (inclusief de manier hoe jij kunt voorkomen dat je veel geld misloopt bij de verkoop van je bedrijf).

Om jezelf zo goed mogelijk voor te kunnen bereiden op de verkoop van je bedrijf is het belangrijk om te weten waar je precies aandacht aan dient te besteden. Welke aandachtspunten dat zijn vind je hieronder in de 8 belangrijkste stappen die je doorloopt bij een bedrijf verkopen:

Bij het doorlopen van de bovenstaande punten zal je ontdekken welke zaken op orde zijn in je bedrijf en aan welke zaken je nog aandacht dient te schenken. Wanneer jij alle bovenstaande stappen stuk voor stuk kunt afvinken, dan is de kans groot dat jij je bedrijf voor de hoogste verkoopprijs kunt verkopen.

bedrijf verkopen afbeelding

Je bedrijf voor 50% - 200% meer verkopen? Klik hier voor meer info!

Maak je bedrijf verkoopbaar

Uit onderzoek van de universiteit van Utrecht blijkt dat 67% van alle bedrijven in Nederland worden opgeheven in plaats van verkocht. Daar kunnen ongetwijfeld uiteenlopende redenen voor zijn, echter het feit blijft dat slechts 1/3 van alle bedrijven dat te koop staat ook daadwerkelijk wordt verkocht.

De belangrijkste vraag is nu wat maakt een bedrijf (goed) verkoopbaar? Het antwoord zullen we moeten zoeken bij de kopers. Wanneer je weet wat de belangrijkste redenen zijn waarom een koper een bedrijf koopt of juist niet, dan kun je er voor zorgen dat jouw bedrijf zoveel mogelijk aan de wensen van potentiële kopers voldoet om de verkoopbaarheid van je bedrijf te verbeteren.

Nu kunnen we moeilijk alle individuele wensen van kopers in kaart gaan brengen. Vanzelfsprekend zijn er een aantal zaken die iedere koper graag terugziet in een bedrijf. Wanneer jij je er op richt om juist deze zaken op orde te hebben of te verbeteren, dan verbeter je automatisch de verkoopbaarheid van je bedrijf.

Verkoop je een bedrijf of een "baan"?

Het is wellicht een beetje vreemd om het zo te moeten stellen, maar veel kleinere bedrijf zijn eigenlijk geen bedrijf. Ze zijn in het gunstigste geval een veredelde baan! De reden hiervoor is dat de ondernemer zo betrokken is bij de dagelijkse activiteiten dat het bedrijf niet verder kan draaien wanneer de ondernemer uit de onderneming stapt.

Een koper zal in dit geval zelf in het bedrijf moeten gaan werken of iemand inhuren die jouw positie kan vervangen. Iets waar de meeste kopers niet echt op zitten te wachten en wat je bedrijf verkopen veel lastiger maakt. Zelfs wanneer iemand inhuren om jou te vervangen een mogelijkheid is, dan drukken deze kosten veelal jouw winst.

Stel je bedrijf maakt € 150.000 winst en jij betaalt jezelf € 50.000 salaris. Jouw winst is dan € 100.000. Indien een marktconform salaris van een directeur om jou te vervangen € 80.000 bedraagt, dan maak je voor de koper ineens € 30.000 minder winst (80K - 50K). De waarde van je bedrijf is hierdoor 20% gedaald!

Vanuit dit oogpunt zijn de best verkoopbare bedrijven, bedrijven waarbij de eigenaar geen actieve rol meer in het bedrijf speelt en die door kunnen draaien, zelfs wanneer de eigenaar niet aanwezig is. Mocht dat voor jou nog niet het geval zijn, dan is dit een belangrijk aandachtspunt.

Wat is de winstgevendheid en het risico van je bedrijf?

De 2 andere belangrijke zaken waar een koper altijd naar kijkt is de winstgevendheid en het risico van je bedrijf. Je zal begrijpen dat een koper de voorkeur heeft om een onderneming te kopen dat zoveel mogelijk winst maakt t.o.v. de aankoopprijs. Vandaar dat jouw winstmarge een belangrijke rol speelt bij de aankoopbeslissing.

Daarnaast spelen de risico's die een koper ziet een belangrijke rol bij het verkopen van je bedrijf. De ervaring leert dat veel risico's weggenomen kunnen worden wanneer je bedrijf financieel heel gezond is. In andere gevallen zal het via de voorwaarden en garanties in het koopcontract worden geregeld.

Onthoud daarom altijd dat een bedrijf verkopen met een kleine winstmarge en een hoog risico extreem lastig zal zijn. Aan de andere kant zal een bedrijf verkopen met een hoge winstmarge en een laag risico relatief vele malen eenvoudiger zijn.

Ben je benieuwd hoe wij je kunnen helpen om je bedrijf klaar te maken voor een extreem lucratieve verkoop? Vraag dan een Bedrijfswaarde Maximalisator® sessie met ons aan.

Verbeter je bedrijfswaarde

Het is natuurlijk leuk dat je met de gedachte speelt om je bedrijf te verkopen, alleen voor welk bedrag? Als eigenaar hecht je natuurlijk veel waarde aan je eigen bedrijf, alleen is dat ook een realistische waarde die een koper voor je bedrijf zou willen betalen?

De ervaring leert namelijk dat ondernemers de waarde van hun bedrijf nogal eens verkeerd inschatten. Deze inschattingen wijken zowel naar boven als naar beneden af en dat is op zich ook wel begrijpelijk. Voor het bepalen van de verkoopwaarde van je bedrijf spelen namelijk nogal wat factoren mee.

Een officiële waardebepaling van je bedrijf kan zowel jou als de koper helpen een realistische waarde te bepalen. Alleen zo'n waardebepaling kost al snel een paar duizend euro. Hoewel een officiële taxatie door een derde partij geloofwaardiger overkomt zijn er natuurlijk veel eenvoudigere en goedkopere methoden om de waarde van je bedrijf (bij benadering) te kunnen bepalen. Zie onze pagina bedrijf verkopen & waarde.

De waardebepaling van een bedrijf kun je het beste op 1 van de volgende 3 manieren bepalen. Op basis van kosten, marktwaarde of cashflow. De laatste manier is wellicht de gemakkelijkste en meest gebruikte manier.



Naast cashflow zijn er overigens een aantal factoren waar je rekening mee dient te houden om de waarde van je bedrijf te kunnen bepalen. Bijvoorbeeld je bedrijfsactiva, eventuele schulden, de prijs van vergelijkbare bedrijven en de trend in jouw sector. Een waarde berekening van je bedrijf is daarom altijd een indicatie van de waarde! Zelfs wanneer de waarde door een expert is bepaald.

Uiteindelijk is er slechts 1 persoon die de werkelijke waarde van je bedrijf bepaalt ... en dat is de koper!

Mocht je niet tevreden zijn met de huidige waarde van je bedrijf, dan doe je er slim aan om je bedrijf (nog even) niet te verkopen. Zorg er dan eerst voor dat je de bedrijfswaarde zo snel mogelijk verhoogt.

[TIP] Verhoog je bedrijfswaarde vóór waardebepaling

Wanneer je jouw bedrijf voor de beste prijs wilt verkopen, dan is het belangrijk dat je eerst de waarde van je bedrijf zoveel mogelijk verhoogt vóórdat je een waardebepaling laat maken. Dat klinkt op zich eenvoudig. De kans is alleen groot dat jij geen idee hebt hoe je dat op korte termijn kunt realiseren. Daarnaast heb je waarschijnlijk ook weinig zin om op dit moment tijd en energie te steken in het verbeteren van je bedrijf?

Deze, op zich begrijpelijk, instelling is helaas wel de reden dat 97% van de bedrijven verkocht wordt voor een te lage prijs! Gelukkig kun jij er nu nog iets aan veranderen en kun jij je bedrijf verkopen voor de potentiële waarde die er in zit d.m.v. onze Bedrijfswaarde Maximalisator®. Een exit strategie die speciaal ontwikkeld is om de waarde van je bedrijf te maximaliseren nog voor je jouw bedrijf te koop aan gaat bieden. Onze meerwaarde kun je zien in de onderstaande afbeelding.

Breng je boekhouding op orde

Nu je een indicatie van de waarde van je bedrijf hebt is de volgende stap er voor zorgen dat je boekhouding op orde is voor de verkoop. Hoewel je boekhouding slechts een afspiegeling van het verleden is en weinig zegt over het toekomst potentieel van je bedrijf. Het wordt toch door veel mensen in het verkoopproces kritisch bekeken. Onder meer de koper zelf en zijn accountants, taxateur, bedrijfsmakelaar, advocaten en andere specialisten zullen jouw boekhouding en de verklaringen over je cijfers kritisch bekijken.

Voor een soepel verkoopproces is het daarom belangrijk om je boekhouding (liefst ruim voor de verkoop) goed voor te bereiden en op te schonen, zodat deze 100% op orde is. Je wilt namelijk voorkomen dat er fouten of inconsistenties in je boeken zitten die kunnen leiden tot een zogenaamde rode vlag of erger nog tot wantrouwen bij de potentiële kopers. Een koper kent jouw bedrijf namelijk niet en is daarom altijd op zoek naar een mogelijk "addertje onder het gras". Zelfs wanneer deze er niet zou zijn.

Je boekhouding dient je verkoopverhaal te onderbouwen

Er zal altijd naar jouw boekhouding worden gekeken met de gedachte of ze niet misleid worden en of de cijfers niet proberen iets te verdoezelen? Zeker wanneer er fouten in je boekhouding zitten. Alles wat je namelijk over je bedrijf vertelt zal immers door je boekhouding onderbouwd moeten kunnen worden.

85% kleine ondernemers doen boekhouding zelf

De meeste kopers willen graag jouw financiële gegevens over de laatste 3 tot 5 jaar inzien. In dit geval gaat het dan om de jaarrekeningen (balans, resultaten- / winst & verliesrekening en kasstroomoverzicht) en jouw belastingaangiften. Voor veel kleine ondernemers is dat waarschijnlijk een wat lastigere opgave. Uit onderzoek van businessinsider.nl blijkt namelijk dat 85% van de zzp'ers en kleine ondernemers nog steeds de boekhouding zelf doen. Wanneer jij ook tot deze categorie behoort, dan is het verstandig om ruim voordat je jouw bedrijf wil gaan verkopen een boekhouder of accountant in te huren.

Daarnaast is het tevens belangrijk om ruim voor de verkoop je manier van boekhouden aan te passen. Veel ondernemers runnen hun bedrijf namelijk vanuit de gedachte om zo min mogelijk belasting te willen betalen en dat is in jouw huidige situatie natuurlijk prima. Wanneer je echter je bedrijf wilt gaan verkopen, dan is het belangrijk om deze insteek te veranderen naar zoveel mogelijk winst maken. De waarde van je bedrijf wordt immers bepaald als veelvoud van je winst!

Wanneer je jouw boekhouding tijdig op orde hebt en op deze manier insteekt, dan zal je bedrijf verkopen een stuk gemakkelijker verlopen!

Zelf bedrijf verkopen of via makelaar?

Bij het verkopen van je bedrijf zijn er eigenlijk maar 2 keuzes. Je verkoopt je bedrijf zelf of je gebruikt een bedrijfsmakelaar. Naar onze mening is het echter in de meeste gevallen geen slimme keuze om je bedrijf zelf te verkopen, tenzij je het bijvoorbeeld verkoopt aan familie. In het overzicht hieronder hebben wij de voor- en nadelen van je bedrijf verkopen via een makelaar of zelfstandig overzichtelijk voor je op een rijtje gezet.

onderneming verkopen afbeelding

* Zelfstandig of via een makelaar je bedrijf verkopen - het belangrijkste nadeel is dat je bij beide opties je bedrijf hoogstwaarschijnlijk voor een veel te laag bedrag verkoopt! Om de hoogste verkoopprijs te ontvangen zal je voordat je jouw bedrijf te koop zet eerst je bedrijfswaarde dienen te verhogen. Onze Bedrijfswaarde Maximalisator® kan je hier bij helpen.

Wat kost een bedrijf verkopen?

De belangrijkste reden waarom je waarschijnlijk zelf je bedrijf zou willen verkopen is de kosten, maar hoeveel kost je bedrijf verkopen nu eigenlijk en is het wel de moeite waard om het zelf te doen? Afgezien van alle nadelen die er kleven aan zelf je bedrijf verkopen is het nog maar de vraag of het financieel een slimme keuze is?

De bemiddelingskosten van een makelaar variëren zo tussen de € 30.000 en € 100.000 euro, afhankelijk van de grootte van je bedrijf. Dat is op zich natuurlijk geen kleingeld. Veel belangrijker is echter om jezelf af te vragen wat je er voor terugkrijgt? In ieder geval alle voordelen uit de bovenstaande tabel, waarvan de belangrijkste financieel gezien waarschijnlijk is dat de makelaar beter in staat zal zijn om een hogere prijs uit te onderhandelen dan dat jij dat zou hebben gekund.

Vanuit dat oogpunt kan een makelaar zijn commissie eenvoudig voor je terugverdienen. Een goede makelaar kan er zeker voor zorgen dat de koper de grootte van zijn commissie meer betaalt dan wanneer jij zelf de onderhandelingen zou hebben gedaan.

Wil je toch graag besparen op je makelaarskosten? Doe het niet helemaal zelf, maar kies er voor een betere voorbereiding, waardoor je makelaar minder werk heeft. Aangezien het uurtarief van een makelaar zo tussen de € 125 en € 250 ligt kun je met het besparen van een tientallen uren makelaarswerk je al snel vele duizenden euro's besparen.

Dit is precies wat onze Bedrijfswaarde Maximalisator® doet. Je bedrijf optimaal voorbereiden op de verkoop, zodat dat de makelaar er veel minder werk aan heeft en je tegelijkertijd de verkoopprijs van je bedrijf ook nog eens verdubbeld!

De juiste koper vinden

Het vinden van de juiste koper voor je bedrijf is wellicht iets minder eenvoudig dan je denkt. Het is belangrijk om te weten dat niet iedereen die een bod op je bedrijf uitbrengt ook daadwerkelijk een legitieme koper is. In sommige gevallen kan er achter een uitgebracht bod een andere motivatie zitten dan het willen kopen van jouw bedrijf.

Onder normale omstandigheden zou jij een concurrent natuurlijk nooit inzage geven in jouw boekhouding, planning, klanten acquisitie, de dagelijkse gang van zaken binnen je bedrijf, enzovoort. Echter wanneer jij je bedrijf gaat verkopen, dan verlangen kopers vaak veel van deze informatie alvorens zij een beslissing willen nemen over een mogelijke aankoop.

Op zich is het heel begrijpelijk dat een koper voldoende informatie nodig heeft om een goede beslissing te kunnen nemen, echter wanneer een concurrent zich voordoet als potentiële koper, dan is dit een uitgelezen kans om een kijkje in de "keuken" van jouw bedrijf te kunnen krijgen. Wees daarom selectief en geef niet bij de eerste de beste informatie aanvraag teveel van je bedrijf bloot!

Meer kopers geeft betere verkooppositie

Uiteindelijk heb je natuurlijk maar 1 koper nodig om je bedrijf te kunnen verkopen. Toch is het verstandig om bij aanvang van het verkoopproces er voor te zorgen dat je meerdere potentiële kopers hebt die interesse in jouw bedrijf hebben.

Meerdere kopers hebben zorgt er voor dat je de onderhandelingen beter naar jouw hand kunt zetten. Hierdoor kun je het uiteindelijke verkoopcontract veel beter aan laten sluiten bij jouw wensen, dan wanneer je slechts 1 koper hebt. Indien er namelijk maar 1 koper is, dan ben je veel eerder genegen om water bij de wijn te doen.

Het hebben van meerdere kopers heeft dus een gunstig effect op zowel op de voorwaarden van het koopcontract als op de verkoopprijs. Probeer daarom creatief te zijn in het vinden van potentiële kopers voor je bedrijf.

Waar vind je kopers?

Potentiële kopers voor je bedrijf kun je over het algemeen vinden in één van de volgende 3 groepen:

  • Individuele kopers - familie of management buy in
  • Strategische kopers - concurrent of bedrijvengroep
  • Private equity - investeerders maatschappijen

Elke van de bovenstaande groepen heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Een individuele koper zal over het algemeen een lening nodig hebben om je bedrijf te kunnen kopen. Het verkoopproces kan hierdoor langer duren dan wanneer je bijvoorbeeld een koper uit de private equity groep hebt.

Wanneer je gebruik maakt van een bedrijfsmakelaar, dan zal deze je vanzelfsprekend helpen met het vinden van potentiële kopers. Natuurlijk is het altijd slim om daar zelf ook eens goed over na te denken. De beste tip om potentiële kopers voor je bedrijf te vinden is om eens goed na te denken over wie er baat kan hebben bij de overname van jouw bedrijf. Wees hierbij creatief en sluit niet zomaar kopers uit omdat jij denkt dat zij geen interesse hebben. Het is altijd de moeite waard om deze vraag bij hun neer te leggen.

Tegenwoordig maken websites als brookz.nl of bedrijventekoop.nl het je ook gemakkelijker om potentiële kopers te bereiken. Het enige dat je hoeft te doen is daar een advertentie op plaatsen en af te wachten wie er op reageert. Dit kan zeker een aanvulling zijn op de verkoopstrategie van je bedrijf, hoewel wij eerder een wat actievere strategie zouden hanteren om je bedrijf te verkopen.

Due Diligence onderzoek

Zodra je een koper hebt gevonden en jullie samen tot overeenstemming zijn gekomen over de mogelijke overname prijs en de belangrijkste overname voorwaarden, dan zal er vervolgens een zogenaamde letter of intent (LOI) of niet bindende bieding worden opgemaakt. Hierin worden alle afspraken schriftelijk vastgelegd evenals de eventuele exclusiviteit die de koper bijna altijd wil hebben.

Na het opstellen van deze overeenkomst volgt het due diligence onderzoek, ook wel DD of boekenonderzoek genoemd. Afhankelijk van de grote en complexiteit van je bedrijf duurt dit onderzoek vaak 2 tot 6 weken. Deze tijd gebruikt de koper om meer inzicht te krijgen in de gang van zaken binnen jouw bedrijf en uiteraard om jouw claims over de winstgevendheid verder te kunnen onderzoeken. In het onderzoek willen kopers graag de volgende 7 gebieden in kaart brengen.


Het due diligence onderzoek is overigens niet vrijwillig en hoort bij elke bedrijfsovername. De koper heeft juridisch gezien namelijk een onderzoeksplicht en zal om daaraan te kunnen voldoen onderzoek moeten doen. Natuurlijk is het ook belangrijk voor de koper zelf. Op basis van het onderzoek moet de koper in staat zijn om de risico's met betrekking tot de aankoop van jouw bedrijf in te kunnen schatten.

Hoewel het overzicht er wellicht simpel uit ziet komt er nog wel het nodige bij kijken voor jou als verkoper om dit allemaal aan te kunnen leveren. Voor aanvang van het onderzoek ontvang je van de koper een lijst met documenten die de koper graag zou willen inzien. In de basis zijn dit o.a. vaak jouw jaarrekeningen, belastingaangiften, huurcontract (indien huurpand), arbeidscontracten, klantenbestand, commerciële contracten, vergunningen, intellectuele eigendommen, verzekeringen en vaak nog veel meer, afhankelijk van wat de koper noodzakelijk acht om in te willen inzien.

Virtuele dataroom

Voor aanvang van het onderzoek dien je eerst alle gevraagde documenten bij elkaar te zoeken, wat voor minder georganiseerde ondernemers nog wel eens een uitdaging kan zijn. Daarna dien je alle documenten up te loaden in een virtuele dataroom. Dit is een beveiligde online omgeving die je veelal voor een paar maanden huurt en waar jij (en/of je adviseur) toegang verleent aan alle personen die betrokken zijn bij de mogelijke overdracht om alle documenten over jouw bedrijf in te kunnen zien.

Wanneer alle documenten beschikbaar zijn zal de koper en zijn team van adviseurs de documenten gaan bekijken en daar eventueel vragen over stellen. In veel gevallen vergt het gehele onderzoek enorm veel tijd. De ervaring leert dat je hierdoor nauwelijks toekomt aan het runnen van je bedrijf, want dat moet natuurlijk ook nog steeds gebeuren. Hierdoor is het hele due diligence onderzoek vaak een uiterst stressvolle periode voor jou als verkoper.

Gelukkig is het mogelijk om deze stress bij je bedrijf verkopen aanzienlijk te verminderen. In onze Bedrijfswaarde Maximalisator® hebben we namelijk een systeem ingebouwd waarmee jij de stress rondom het due diligence onderzoek tot een minimum kan beperken!

Verkoopcontract: voorwaarden, garanties en vrijwaringen

Veel ondernemers denken dat de verkoopprijs die zij ontvangen wanneer zij hun bedrijf verkopen het belangrijkste is. Vanzelfsprekend is de prijs van belang, echter de voorwaarden en vrijwaringen waaronder deze prijs wordt geboden zijn minimaal net zo belangrijk!

De hoogste bieding kan bijvoorbeeld als voorwaarde stellen dat zij het aankoopbedrag over 5 jaar willen uitsmeren, waardoor je bij overdracht slechts 1/5 van de verkoopprijs ontvangt en daarna jaarlijks elke keer 1/5 deel. Dit brengt voor jou natuurlijk de nodige betalingsrisico's met zich mee. Je wil namelijk voorkomen dat je achter je eigen geld moet aanlopen of dat je koper binnen korte tijd je bedrijf failliet zou laten gaan, zodat je volledig naar je geld kunt fluiten. Hierdoor kan een koper die een lager bod uitbrengt, maar wel de volledig koopsom bij overdracht wil betalen ineens veel interessanter zijn.

Daarnaast denken veel ondernemers dat je na het vinden van de juiste koper en het accepteren van het bod de deal snel afgerond kan worden. In theorie zou dat inderdaad kunnen wanneer beide partijen na het boekenonderzoek het over alle details en voorwaarden snel met elkaar eens zouden zijn.

We kunnen je uit ervaring vertellen dat kopers en verkopers het in de praktijk nooit snel met elkaar eens zullen zijn. Het kan enkele weken tot zelfs vele maanden duren, voordat er een definitief koopcontact kan worden opgemaakt. Als beide partijen er überhaupt al samen uitkomen. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat onderhandelingen worden afgebroken, omdat er uiteindelijk geen overeenstemming over het definitieve koopcontract kan worden bereikt.

De voorwaarden waaronder de koop doorgang zal vinden zijn vaak al (deels) in de letter of intent (LOI) of het voorlopige koopcontract vastgelegd. De garanties die je dient af te geven en de zaken waar jij de koper voor vrijwaard leiden nogal eens tot discussies en aanpassingen van het contract.

Ervaring met bedrijfsoverdracht is belangrijk

Indien jouw eigen jurist of advocaat geen ervaring heeft met bedrijfsoverdrachten, dan is het ten zeerste af te raden om deze in te schakelen! Evenals het zelf opstellen van een verkoopcontact, de voorwaarden en/of vrijwaringen. De kans is hierdoor heel groot dat je essentiële zaken mist of verkeerd omschrijft, waardoor jouw rechtspositie kwetsbaar wordt indien er zich een gebeurtenis voordoet die de koper vervolgens op jou probeert te verhalen.

In de meeste gevallen wil de koper sowieso de eerste overeenkomst zelf aanleveren, maar laat je in alle gevallen alsjeblieft bijstaan door iemand die ervaring heeft met bedrijfsovernames. Natuurlijk zijn de voorwaarden, garanties en vrijwaringen belangrijk, echter de formulering van deze zaken is wellicht nog belangrijker. Het kan de deal maken of breken en voorkomen dat je door geschillen achteraf in de rechtszaal beland.

Verkoop je bedrijf voor de hoogste prijs

Vanzelfsprekend is het daadwerkelijk je bedrijf verkopen de laatste stap in het gehele proces. Dat ligt echter anders wanneer je jouw bedrijf voor de hoogst mogelijke prijs wil verkopen. Het voor de hoogste prijs verkopen heeft overigens niets te maken met gewoon meer vragen voor je bedrijf en dan kijken of er een koper is die je bedrijf hier voor wil kopen. Nee, om de hoogste prijs te ontvangen dien je een proces te doorlopen dat er voor zorgt dat de waarde van je bedrijf stijgt en het voor zowel jou als voor potentiële kopers ook daadwerkelijk meer waard wordt.

Dit heeft overigens niets met hebzucht te maken. Het is gewoon je goed recht om na alle jaren hard werken de waarde voor je bedrijf te ontvangen die je verdiend! Om eerlijk te zijn kennen wij weinig ondernemers die graag honderd duizenden tot wel miljoenen euro's op tafel willen laten liggen. Zeker wanneer de waarde allang in je bedrijf aanwezig is, maar jij alleen zelf de mogelijkheid niet ziet om deze er uit te halen.

Slecht verkoopbaar door te lage omzet

Sommige bedrijven zijn vanwege hun "lage" omzet en winst simpelweg slecht of zelfs niet verkoopbaar. In dit geval is een hogere verkoopprijs gewoon noodzakelijk om je bedrijf überhaupt te kunnen verkopen. De kopers die voldoende geld te besteden hebben zijn namelijk vaak pas geïnteresseerd in bedrijven die boven een bepaalde omzet en winst uitkomen. Zelfs wanneer dit niet het geval zou zijn, dan is de extra verkoopopbrengst altijd handig voor een beter pensioen of andere zaken die je graag nog zou willen doen.

Het proces dat wij daar voor hebben ontwikkeld heet de Bedrijfswaarde Maximalisator®. Gebaseerd op een 9 stappenplan is dit het maatwerk proces dat de waarde van je bedrijf binnen 6 maanden verdubbeld. Middels beproefde financial - en business engineering strategieën helpen wij jou om, waarschijnlijk de grootste verkoop van je leven, ook meteen de meest lucratieve te laten zijn.

Helaas hebben de meeste ondernemers geen idee dat deze mogelijkheid er is, waardoor zij een enorme potentiële waarde bij verkoop in hun bedrijf laten zitten. Voor jou is het gelukkig nog niet te laat. Wanneer jij nog in de oriënterende fase zit en er over nadenkt om je bedrijf binnenkort te gaan verkopen, dan kunnen wij je helpen. Om de hoogste prijs voor je bedrijf te kunnen ontvangen dien je wel 6 maanden vóór aanvang van het verkoopproces te beginnen met onze Bedrijfswaarde Maximalisator®.

bedrijfswaarde maximalisator 9 stappenplan afbeelding

De keuze is aan jou. Wil jij je bedrijf verkopen voor de huidige waarde of liever voor het dubbele? Kies jij liever voor de laatste optie, dan doe je er verstandig aan om contact met ons op te nemen voor een strategie sessie waarin we samen met jou het plan van aanpak gaan maken om dit in jouw situatie te kunnen realiseren.


Bedrijf Verkopen? Zet NU de eerste stap

Wanneer je serieus geïnteresseerd bent om je bedrijf te verkopen voor de maximale prijs te verkopen om zo je financiële toekomst veilig te stellen, dan ben je bij Simpel Succesvol aan het juiste adres! Boek vandaag nog een sessie om samen met ons jouw persoonlijke Bedrijfswaarde Maximalisator® plan te maken, zodat zij je bedrijf snel voor de hoogste prijs kunt verkopen.